Interkerkelijke Contact Commissie

De Interkerkelijke Contact Commissie (ICC), is het orgaan dat de locatie Frederiksoord van de RK Petrus en Paulusparochie en PKN Vledder-Nijensleek, in het leven heeft geroepen. Dit om de plaatselijke oecumene gestalte te geven via gemeenschappelijke activiteiten.

De ICC bestaat uit een bestuur en uit een aantal werkgroepen. De werkgroepen organiseren de oecumenische activiteiten. Beide kerken zijn vertegenwoordigd in het bestuur. De ICC werkgroepen bestaan uit leden van de
deelnemende kerken.

ICC-werkgroepen en activiteiten:

Week van gebed voor de eenheid der Christenen:
Deze activiteit wordt gehouden in de derde week van januari. We bidden dan samen voor de christenen voor onze eigen lokale kerken en de wereld. Deze gebedsbeweging begon al ruim 150 jaar geleden en de liturgie wordt samengesteld door christenen uit één van de deelnemende landen en wordt overal in de wereld gebruikt. Onze kerken komen op de laatste zondag van januari bij elkaar in de Dorpskerk van Vledder. Zo mogelijk gaan voorgangers van beide kerken voor.

Wereldgebedsdag: Iedere eerste vrijdag van maart gaat opnieuw het gebed de wereld rond. Wereldgebedsdag wordt georganiseerd door Christenvrouwen die door gebed en actie invloed willen uitoefenen op mensen en hun omgeving. Ieder jaar bereiden vrouwen uit een ander land de bijbehorende liturgie voor en kiezen een thema voor deze dag. Er bestaat (nog) een landelijke commissie die deze liturgie aanpast voor gebruik in de lokale kerken. Het is helaas de vraag hoelang de landelijke Commissie nog blijft bestaan, want het vinden van vrijwilligers hiervoor wordt steeds moeilijker. Namens de ICC vieren wij de Wereldgebedsdag op de eerste zondag van maart en de ICC commissie voor de Wereldgebedsdienst geeft inhoud aan de viering voor onze eigen kerken.

4 Mei Herdenking: Op 4 mei vindt in bijna elke burgerlijke gemeente een herdenking plaats in het kader van de nationale herdenking. De ICC houdt een herdenkingsdienst in de Dorpskerk te Vledder voorafgaande aan de Stille Tocht vanaf De Tippe naar het herdenkingsmonument op de Brink. Hier worden de twee minuten stilte gehouden met aansluitend de bloemlegging. Ook namens onze kerken worden er bloemen gelegd.

Openluchtdienst: In de vakantieperiode wordt door de ICC een openluchtdienst georganiseerd, vaak achter het Koloniekerkje aan de Kon. Wilhelminalaan in Wilhelminaoord. Op deze prachtige plaats buiten samen komen is anders dan in een kerk en dat versterkt het besef dat we elkaar nodig hebben. Er wordt een collecte gehouden die bestemd is voor een lokale organisatie die ondersteuning goed kunnen gebruiken.

De Startdienst: deze wordt gehouden op de laatste zondag van september en markeert de start van het nieuwe kerkelijke seizoen. Mooi om dit als gezamenlijke kerken te doen. Ook hiervoor is een ICC commissie die het thema uitwerkt en de viering voorbereid.

Adressenlijst 2024

Dhr. Gerard Couweleers RK Par. voorzitter   g.couweleers@outlook.com