Renovatie dorpskerk 2018

Renovatie Johannes de Doperkerk 2018

Eerst is de vloer op de schop gegaan. De vloer bestond grotendeels uit houten vlonders, waarop de stoelen stonden. De opstapjes van die vlonders vormden in toenemende mate een probleem voor de oudere kerkleden, net als de dorpels bij de ingang en in de kerk zelf. In plaats van de vlonders is een prachtige vloer van oude tegels neergelegd. Die komen deels uit de kerk zelf maar het grootste deel is aangekocht bij een groothandelaar in oude kerktegels. Onder die vloer ligt vloerverwarming in een isolerende betonvloer. Mocht ooit de kerk ook van het gas af moeten dan vormt de vloerverwarming daarvoor een goede start. Trouwens op meer plaatsen is gedacht aan zuinig omgaan met energie, zoals de isolatie van het plafond en de nieuwe ledverlichting. Maar isolatie van de meters dikke oude muren is natuurlijk niet mogelijk en ook dubbelglas in de ramen is geen optie.

Op de nieuwe vlakke vloer staan mooie nieuwe stoelen, die heel goed aansluiten bij het uitgebalanceerde interieur. De kerk is niet alleen gerenoveerd voor de eigen kerkelijke gemeente. Ook is gedacht aan gebruik door andere organisaties uit Vledder en omgeving, zoals de vele koren.

Het oude toilet is vervangen door 2 moderne toiletten, waar ook een rolstoel zonder problemen in kan manoeuvreren. En vanuit de keuken kunnen bezoekers van de kerk via een luik van koffie en thee worden voorzien.

Beeld en geluid zijn eveneens aangepast aan de eisen van deze tijd: vier beeldschermen maken alles goed zichtbaar en het geluid is van de hoogste kwaliteit. De akoestiek van de kerkzaal is door de verbouwing nog verder verbeterd, waarschijnlijk door het vervangen van de houten vlonders.
Sinds april 2020 is daar de mogelijkheid voor het uitzenden van kerkdiensten bij gekomen.

Wat opvalt zijn de glazen deuren met daarop een tekening van de kerk.
Samen met de mooi afgewerkte ontvangstruimte onder de toren en de goed gekozen kleuren van wanden en muren, vormen ze een prachtig geheel,  dat rust uitstraalt. In die zin is de Johannes de Doper kerk zichzelf gebleven.

De verbouwing is grotendeels gefinancierd door de Hervormde Gemeente van Vledder en omstreken maar gelukkig heeft een flink aantal bedrijven, organisaties en instanties geholpen door een subsidie te verstrekken. Het betreft instanties van religieuze aard, zoals de Solidariteitskas van de Protestantse kerk, burgerlijke instanties zoals de Gemeente Westerveld en de Provincie Drenthe, landelijke stichtingen zoals De Kattendijke/Drucker Stichting, het Dr. Hendrik Muller's Vaderlandds Fonds, de Stichting Meindertsma-Sybenga, de Maatschappij van Welstand en het bedrijf Vermillion. En natuurlijk hebben ook de leden van de Hervormde Gemeente actie gevoerd en hun bijdrage geleverd. Daardoor kon de hele verbouwing binnen het begrote bedrag blijven.
De officiële opening van de kerk vond plaats op zondag 6 januari 2019, in aanwezigheid van de burgemeester en genodigden.

Foto's en tekst: Adri Jonkers

komende kerkdiensten